Christchurch 15 maart 2019

8 april 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

We werden via WhatsApp vanuit Nederland opmerkzaam gemaakt op de aanslag in Christchurch op 2 moskeeën. Meteen de televisie aangezet. Bingo. Net als bij ons wanneer er een nationale ramp heeft plaats gevonden, moet de zender in de lucht blijven. Veel gepraat overschakelen herhalingen enz.

Wat in het begin veel gezegd werd is ‘Dit zijn wij (Kiwi’s) niet’. Dat is natuurlijk maar de vraag. De aanslagpleger heeft wel schietlessen genomen, heeft een wapenvergunning gekregen en kon kennelijk wapens mee naar huis nemen. Niet iedereen is blij met de multiculturele samenleving. Als je ook de flora en fauna van vreemde smetten vrij wilt houden, hoe moeilijk is dan de stap naar de samenleving. Echt waar: ze willen hier alle roofdieren uitbannen. 60 miljoen jaar geleden zijn deze eilanden uit de zee gerezen. De flora en fauna heeft zich sindsdien op de eilanden ontwikkeld. Hierbij zijn vele soorten uitgestorven en hebben nieuwe soorten zich weten te handhaven. Zo gaat dat in de natuur. Omdat plant en dier op deze eilanden miljoenen jaren zich geïsoleerd hebben voort gepland is hun aanpassingsvermogen zwak ontwikkeld. Wat anders veel eerder was gebeurd, gebeurt nu omdat de mens ze blootstelt aan levensvormen buiten de eilanden. Je mag dat erg vinden, maar dat is wat anders dan het redden van ‘de natuur’. Ik zou het eerder romantiek of nostalgie willen noemen. Is de evolutietheorie aan hun neus voorbijgegaan?

Wat we hebben gemerkt: stoeptekeningen van kinderen in veel plaatsen, vlaggen halfstok op openbare gebouwen, een auto met beschilderde tekst, bloemen en kaarten bij bestaande monumenten.

Jacinda Ardern, de premier van Nieuw-Zeeland, hield een indrukwekkende toespraak op de herdenking twee weken later. Het inspireerde veel Australiërs om voor te stellen haar ook maar meteen premier van Australië te maken. : https://www.youtube.com/watch?v=YdGq3frFsRo

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl