Tip 2

5 maart 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dagje Christchurch. City Tour met de tram. Bezoek museum en botanische tuin. Met de “gondola” naar de top van de berg met een mooi uitzicht op de haven van Lytleton. Op weg daar naartoe voor het eerst Ton en Marian (2) ontmoet. De eersten in een reeks van Nederlanders die we op deze vakantie ontmoet hebben. Toen Ton rechts wilde inparkeren keek hij eerst in de spiegel. Had ie niet moeten doen. Boem! De auto kwam van de andere kant. Typisch gevalletje van links-rechts. Beide auto’s total loss. Gelukkig geen verwondingen op een paar blauwe plekken na. Zij kunnen nu verder reizen met openbaar vervoer zoals de trein. Hun pleisterplaats wordt Christchurch, waar ze regelmatig zullen terugkeren. Het heeft ons wel wakker geschud. Even op de automatische piloot kan fatale gevolgen hebben. De gevaarlijkste momenten zijn rechtsaf slaan, de weg oversteken (zowel te voet als met de auto), lege rotondes en een lege weg oprijden vanuit een afrit.

Tip

Eigenlijk is het niet zo’n gek idee om de eerste dag na aankomst nog geen auto te huren. Kan je alvast wennen aan het verkeer en kun je de volgende dag uitgerust beginnen aan de reis. Beste een interessante stad  overigens, Christchurch. Toen al.