Tip 7

10 maart 2019 - Balclutha, Nieuw-Zeeland

Na een nacht opladen bleek de accu nog steeds niet helemaal vol te zijn. Omdat op zondag geen garage open is zijn we nog een  nacht gebleven. Gijsbert heeft ons de volgende ochtend naar zijn garage gebracht. Daar bleek al snel dat zowel de alternator (zeg maar dynamo) en de accu niet meer goed functioneerden. Of het kwam omdat Gijsbert een goede klant van hem is met zijn 15 voertuigen op de boerderij weet ik niet. In ieder geval heeft hij de boel gerepareerd en de rekening naar het verhuurbedrijf gestuurd. Hij (de garagehouder) vertelde ons dat een medewerkster van Spaceships hem had verteld dat ze sinds ze één van de twee accu's in alle auto's hadden verwijderd het klachten regende. Overigens rusten ook andere bedrijven hun sleeper uit met één accu. De nieuwe dynamo moest worden besteld, dus uiteindelijk konden we dinsdagmiddag op weg naar Riverton.

Hoewel ik het mijn broer heb zien doen, drink ik voor alle zekerheid alleen kraanwater. Er zit soms een chloorsmaakje aan, maar dat hadden we vroeger in Nederland ook. Onze gastheer blijkt namelijk een soort watermanager te zijn. Zij hebben op hun boerderij zo'n 350.000 liter water onder beheer. Hij is lid van een soort waterschap, dat onder andere over de kwaliteit van het water waakt. Volgens hem is het water van de beekjes en watervallen vaak in orde maar niet altijd. Voor alle zekerheid wordt dit water wel gezuiverd. Bij ons afscheidseten in een Mexicaans restaurant smaakte het water wat naar chloor. Hij ging het aankaarten bij het waterschap. Zie maar weer eens hoe belangrijk het is om als bestuurder voeling met de samenleving te houden.

Tip

Zorg dat de elektriciteit voor het rijden van de auto altijd gescheiden is van de overige elektriciteit.